Besvärligt med vattnet.

Jag älskar den här årstiden på många sätt. Men jag hatar den också, på jag tror fler sätt. Det är underbart med jul och nyår och allt mys kring det. Ridvägarna blir oftast bättre och så. Men när det kommer till vattnet i hagarna och stallet, alla täcken hästarna måste ha, mörkret, kylan. Allt det där. Det tar sådan enorm energi. Just nu krävs det en otroligt bra planering för att allt ska gå ihop. Vattnet i hagarna fryser i samma sekund som man fyller på. Hästarna hinner knappt dricka. Jag har tyvärr bara kallt vatten i mitt stall så jag måste gå in till huset för att hämta varmvatten. Känns så taskigt att låta dom dricka det iskalla vattnet när det är -15 grader. Dessutom tror jag inte det är så hälsosamt för dom heller. Mina hästar dricker väldigt mycket vatten, så det är så viktigt att dom har tillgång till det hela tiden. Men det fryser snabbt och oftast är det ingen hemma på dagen som kan fylla på. Alla jobbar eller är i skolan. Man får se till att dom får i sig jättemycket vatten när dom kommer in på kvällen. Känns som det ända rätta när det är såhär kallt.

Rida känns det som att jag aldrig hinner just nu. Svårt att få tiden att räcka till. Imorgon jobbar jag hela dagen, kommer hem 19.15 på kvällen. På lördag jobbar jag hela dagen i Borlänge (KappAhl) och åker sen direkt därifrån och jobbar i Rättvik från 18 - ca 03.00 (Rättvik Bowling och Krog). Brambo får mamma rida i helgen så han får röra på sig. Pradus får ta det lugnt fram till Söndag. Då kan jag rida. Men att jobba klagar jag absolut inte på i sig, jag tycker det är superskoj och det är nödvändigt för att jag ska kunna ha mina hästar. Dessutom är det väldigt skönt att få bryta av lite genom att klä av sig sina hästkläder, byta om till något snyggt och åka och jobba. Plus att man får tänka på lite annat.  

Men jag tror att det är fler än jag som bär på dåligt samvete över sina hästar just nu. Det är en hopplös period just nu när det gäller ridningen, men det får väl vara så då. Snart blir det ljusare och man kan rida senare på eftermiddagen/kvällen.

Jag ser iallafall verkligen fram emot nästa år och att få komma ut på tävlingar igen!


/ Carolina






Kommentarer
Anonym

Finns ju hinkar att köpa som håller vattnet varmt så att det inte fryser... tror den heter "Thermobar" mkt bra:)

2010-12-04 @ 17:23:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0