Dagens ridpass.

Idag hann jag bara rida Pradus tyvärr. Hon var mycket fin. Min tränare lärde mig ett litet knep förut som jag har väldig nytta av. Man använder en vanlig gogg, man kopplar den genom bettet som vanligt men istället för att fästa den där man egentligen ska fästa den så kopplar man den direkt till en ny tygel. Så man rider med två tyglar, den ena tygeln kopplad i bettet som vanligt, den andra till googen. Då kan man bli lite starkare utan att man blir stark i hästens mun. Trycket blir alltså i nacken istället.

Har fungerat super på alla hästar jag provat det på, och även på Pradus. Hon blev inte alls lika stum, stark och tung i handen. Det gör också att jag blir mjukare i handen och hela ridningen blir mer skonsam och trevlig. Jag rider inte så ofta med denna konstruktion utan använder den ibland för att påminna hästen om vad det är jag är ute efter. Jag brukar kombinera detta med att rida ut och se till att hästen tänker och bjuder mycket framåt.



Här ser man lite grann hur det ser ut, väldigt dålig bild (tagen med telefonen).
Jag har även en vanlig martingal också som håller goggen längst kroppen på hästen så den inte hänger ner så mycket. Just i detta fallet tycker jag det känns bra att göra så, plus att då kan man hoppa litegrann med det också utan att hästen riskerar att fastna.
/ Carolina





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0