Säkerhetsväst.

Rider du med säkerhetsväst, om inte, varför då?

Det är obligatorisk att rida med säkerhetsväst på tävling till och med det år man fyller 18 år. Det finns många olika åsikter gällande det. Många klagar på det. Faktum är att förutsättningarna är lika för alla som är under 18 år. Jag tycker att den regeln är jättebra. Jag läste för en tid sedan om en tjej som en helt vanlig dag skulle åka på träning med sin ponny. Hon hade lite bråttom och glömde sin väst hemma. Hon tänkte för sig själv att: jaja, vi skulle ju ändå bara hoppa lite små hinder idag. Träningen gick bra, ändå till hennes ponny råkade snubbla till lite innan ett hinder. Tjejen tappar lite balansen och åker fram på ponnyn, som ändå bestämmer sig för att hoppa hindret. Tjejen flyger uppåt och landar med ena benet på ponnyns rumpa. Ponnyn blir rädd och sparkar plötsligt bakut. Det olyckliga här är att tjejen träffas mitt i ryggen av sparken och faller till marken.

Hon förs med ambulans till sjukhuset och där konstaterar dom att inget hade hänt på hennes ryggrad. Men sparken hade träffat ca 1 cm ifrån ryggraden. Hon var alltså 1 cm från att bli förlamad. Vilken tur hon hade. Hade tjejen blivit sparkad mitt på ryggraden och haft väst på sig, så hade hon iallafall haft några mer % att klara sig bra undan.
Men tänk efter, hur lätt är det inte att hästen, som i detta fallet, snubblar till innan hindret?

När jag tänker efter så har jag inte sett en enda vuxen ryttare på 1,20- nivå och uppåt rida med väst (förutom fälttävlan). Vad beror det egentligen på? Anser man sig vara för duktig för att inte ramla av och göra sig illa?
Många argument för att inte rida med västen är att man tycker att man blir klumpig och inte rider lika bra. Men jag tror det egentligen bara handlar om en vanesak. Kanske rider man bara med västen på tävling när man måste och inte på träning och hemma. Inte konstigt att man upplever sig klumpigare då. Rider man dagligen med väst och gör det till en vana så känner man nästan ingen skillnad. Det är jag ett levande exempel på. Visst känner man en viss skillnad, men inte alls speciellt stor. Det finns dessutom riktigt smidiga västar att få tag på nu. Det var ett tag här nyligen som jag började slarva med att använda den, tills jag kom på mig själv. Om det händer mig något som gör att jag gör mig väldigt illa, så har jag åtminstone gjort allt jag kan för att skydda mig på ett bra sätt.

Jag kan hålla med om att det är mycket snyggare att rida utan väst. Men är det värt det? Är man inte mer rädd om livet än så. Vi måste komma ihåg att vi håller på med en av världens farligaste sporter. Vi handskas hela tiden med djur på ca 500-600 kg, och hur pålitliga är dom egentligen? Inte speciellt. Västen kan göra underverk om man blir sparkad, trampad eller liknande. Det är så lätt att det händer en olycka och att du ramlar av. 

När man kollar på motorsport och dylikt upplever man nog det ganska självklart att var och varannan skyddsartikel ska användas när dom åker. Ryggskydd, knäskydd, hjälm och gud vet allt. Ridsporten är egentligen inte mindre farlig. Det verkar bara ha blivit en statusgrej att rida utan väst. Vissa rider ju till och med utan hjälm. Ofta ryttare som är förebilder för andra, speciellt kanske yngre ryttare. Vad ger det för signaler?

Jag uppmanar alla där ute, använd säkerhetsvästen! Om det händer något, kommer ni tacka er själva.




/ Carolina




Kommentarer
Lola

Mycket bra inlägg.

2010-11-24 @ 23:50:51
URL: http://lolaskager.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0