Pradus är en galning.

Senaste dagarna har Pradus varit jättefin att rida. Verkligen roligt att det börjar kännas bra igen. Dock är hon imellanåt ett monster att ha att göra med på marken. Här om dagen fick jag mig en jäkla smäll när jag skulle ta ut henne i hagen. Det var under Hästliv Siljan, på onsdagen när det var träningar för Linda Heed. Jag hade fullt upp hela dagen och på morgonen var Markus här och skodde Pradus, så han fick ställa in henne när han var klar. Jag var hem en vända lite snabbt och skulle släppa ut henne. Samtidigt så hade jag hunden lös ute. Hon är vid det här laget väldigt van vid honom, men just den dagen fick hon spel när han var ute och flög åt sidan, rakt på mig som ramlade rakt ner på marken, och efter kommer hon. Totalt övertrampad blev jag och fick en känga rakt på näsan. Var yr och omtumlad resten av den dagen. Gissa om hon var billig vid det laget. J*vla häst.

Idag gick jag ut i i hagen och skulle ta henne för att rida. När jag är på väg att ta henne tvärvänder hon och skickar ut ena bakbenet i luften. Sen börjar hon kuta som en tok i hagen. Gnäggande, bockande, sparkande - helt tokig. Jag lyckas aldrig få tag på henne utan hon tyckte det var skitroligt att springa runt och inte bli tagen. Efter ett tag ger jag upp och konstaterar att jag inte rider henne idag. Hon fick mer än tillräckligt med motion och framförallt mer än tillräcklig belastning på benet. 

Och faktum är att det där med att försöka få henne att ta det lugnt är lite av ett delemma. Går hon själv i en lite mindre hage tar hon sig numera ut, så jag har inget annat val än att ha alla tillsammans. Dock får dom gå i en hage med lite mindre gräs, då Pradus blev svullen i benen efter att ha gått i en annan hage med lite mer gräs. Hon har ju knappt ätit gräs på hela sommaren så det blev lite för mycket för henne.

Hovslagaren har det även lite körigt med henne, hon kickar gärna lite då och då. Och i allmänt så får man passa sig så hon inte tar sig en tugga av en. 

Hon är livsglad min lilla häst. Men man får definitivit tänka sig för och vara försiktig,
för hon är vass




/ Carolina


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0