Gårdagens ridpass.

Madde kom hit när jag slutat jobba. Vi red en sväng. Hästarna var fina. Det var jättekallt när vi red. Jag känner att jag börjar bli riktigt trött på vintern och kylan. Jag vill ha vår och lite mer värme nu! Precis allt blir så mycket enklare då.

Igår kändes iallafall Pradus väldigt fin. Pigg, glad och framme för skänkeln, och inte så himla tung och "trutig" fram. Igår gick hon utan gougen till en ny tygel, men idag ska jag rida med den. Ska göra det med jämna mellanrum ett tag nu, så jag kan komma åt henne på ett mer effektivt sätt och själv kunna bli starkare i min sits. Pradus vill gärna bli lång och låg, och det får hon gärna bli, men hon måste ha bakbenen med sig, och just nu har hon inte det. Hon springer bara och blir platt och tung. Med hjälpt av gougen kopplat till en ny tygel, kan jag lättare sitta kvar och vara stark i sitsen och rida henne från bakbenen fram till handen. Det blir liksom ett "stopp" där fram med hjälp av gougen, istället för att hon hänger sig ännu mer i handen och det blir dragkamp, jag tappar sitsen och hänger med framåt.  

Är det någon som inte fattar hur jag kopplar gougen till en ny tygel, säg till så kan jag visa med en liten film.




/ Carolina






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0