Försök behålla lugnet.

I somras besökte jag Utomhus SM på Ryttarstadion under en dag. Jag befann mig i Stockholm och åkte dit för att kolla på tävlingarna. Detta var på torsdagen och jag åkte hem på lördagen, så hann tyvärr inte se finalerna.

Jag stod mycket vid framhoppningen då jag tycker det är väldigt intressant att se hur ryttarna lägger upp sin framridning/framhoppning. När jag stod där och kollade så slogs jag av en intressant sak. Framhoppingen var ganska liten och dessutom rörig med ett stort antal ryttare. Detta var uppvärmningen inför avd. B, och mitt i smeten var Piia Pantsu med en otroligt fin unghäst.

Jag imponerades extremt mycket av henne där. Under den enorma stressen inne på framhoppningen var hon helt avslappnad och lugn. Hon hade till 100 % koll på sig själv och sin häst. Hon rörde inte en min. Hon fick alltid till en bra distans och avståndspunkt till hindrena och det syntes så väl att hon visste precis hur hon skulle lägga hästen, för att ge den bästa förutsättningar för att hoppa hindret. Hennes häst var väldigt avslappnad och hoppade fantastiska språng. Dom var så samspelta och trygga med det dom höll på med.

Det intressanta här var att man så lätt kunde se skillnad på vilka ryttare som hade mest rutin. En del ryttare, speciellt lite yngre, stressade lätt upp sig och blev nervösa av den röriga tillvaron. Detta påverkade hela deras ridning. Dom flesta började "ratta" för mycket, kom fel på hindrena och fick dåliga språng och en del hästar började stanna för sina ryttare. Hästarna vart stressade och spända.

Detta påverkade såklart deras ritter inne på banan. Piia Pantsu som var totalt lugn gick in och gjorde en jättefin runda. Man kunde så väl se att dom ryttarna som behöll lugnet fick till en bra framhoppning, medan ryttarna som blev nervösa och stressade, lätt tappade lite kontrollen av sig själva och till följd av det, inte fick till en lika bra framhoppning.  

Jag tänker ofta på det jag såg där när jag själv rider. Det hjälper inte att stressa upp sig. Håller man sig själv lugn är det lättare att hålla hästen lugn och trygg. Ridningen blir mycket bättre och man får bättre kontroll på vad man gör. Om jag tex. hoppar en bana försöker jag alltid påminna mig själv om att andas och ta det lugnt. Inte jaga upp mig, utan ta ett hinder i taget och låta hindrena komma till mig. 


/ Carolina





Kommentarer
Evelina

Tack=)

2011-01-12 @ 18:02:24
URL: http://evi0627.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0