Ny hovslagare till Pradus.

Idag var Pradus nya hovslagare här och skodde henne. Jag tycker han är jättebra. Pradus har ju som jag sagt tidigare lite dåliga hovar. Markus tyckte framhovarna var bra, men att bakhovarna var mycket sämre. Dom är mjuka och sköra. Han sa att det kunde bero på att dom aldrig blir riktigt torra, utan hela tiden är "svampiga". I och med det bildas det baktierier som gör hoven dålig. Pradus kissar väldigt mycket och står gärna mtt i kisset. Jag tror att det kan vara det som gör att hovarna blir så fuktiga. Får se till att hela tiden hålla torrt i boxen och ta bort kisset, när jag ser att hon kissar. Han rekommenderade ett medel man kunde köpa, som motverkar bakterier på hovarna. Jag skulle absolut inte använda hov-fett. Det gjorde det bara värre.

Annars gick det bra. Han skor väldigt fint och nogrannt. Jag fick springa med henne så han kunde se hur hon rörde sig.



Efter att Markus var klar med Pradus red jag en sväng. Vi var ute en ganska lång tur i det härligt soliga vädret. I början var hon vrång och ville inte gå fram på vissa ställen och var allmänt dryg. Jag blev lite förbannad på henne och efter det gav hon sig och då blev hon riktigt trevlig att rida!

Imorgon är det jobb som gäller. 9-18. Med en timmes resväg fram och tillbaka blir jag borta hela dagen, men jag hoppas jag hinner rida en vända när jag kommer hem.


/ Carolina


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0