Bra pass med Pradus.

Idag har det varit en effektiv dag. Började med att skjutsa mamma till tåget som jag skrev igår att jag skulle göra. Efter det åkte jag och tanka...var helt tyst i hela Rättvik när jag kollade på klockan och konstatera att jag aldrig tankat 05.30 tidigare..haha. Åkte hem och fixade med hästarna, sen gick jag och la mig igen. Fick sova några timmar till innan jag sen åkte till Anna. Vi gav oss ut på en springtur. Väldigt skönt och behövligt. Vi åt lite lunch tillsammans innan jag åkte hem och fixade i stallet. Började spöregna när jag kom hem och sedan regnade det konstant i flera timmar. Jag hade tänkt rida Brambo på eftermiddagen, men det verkligen vräkte ner så det blev inget av det.

Jag lastade Pradus i transporten och åkte ner till Körhallen. Det var ingen där, så jag hade hela stoooora hallen för mig själv. Den är verkligen gigantisk när man är där själv. Jag ställde fram en stuts och lite annat. Började passet med att jobba henne ordentligt i skritt, och det svarade hon riktigt bra på. Sedan jobbade jag vidare på tisdagens dressyrpass innan jag började hoppa. Var riktigt bra att kunna följa upp träningen såhär tätt inpå, vilket jag oftast har lite svårt med eftersom man inte alltid har tillgång till ridhus osv. Pradus jobbade på riktigt bra och jag la in många snabba tempoväxlingar, halvhalter, öppnor mm för att hela tiden "ställa frågor" och aktivera henne. Ibland anser hon sig vara klar och försöker sakta av, men då får man vara på henne litegrann. Jag jobbar mycket på det att hon ska bli lite mer självgående, och att man inte ska behöva sitta och driva driva driva för att hon ska gå framåt. Det går åt rätt håll.

Började hoppa fram i trav, och hon kändes lite loj. Pradus är lite i behov av att det är något som peppar igång henne, tex. som på träningar, då det är fler hästar, mer rörelse osv. När man rider henne själv i den stora hallen, så blir hon oftast lite seg och helt omotiverad. Därav också inte fullt engagemang. Fortsatte sedan med stutsen och la till slut ihop allt till en liten evighetsbana som jag red på ett tag, vilket bidrar till ökad kondition vilket Pradus behöver. 

Känns som att det blev ett riktigt bra pass idag ! 



/ Carolina 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0