Linda Heed-träningen.

Här hemma har det helt plötsligt kommit en mängd med snö. Hästarna har sommarskor, så det var väl väldigt onödigt. Pradus som är mer vild än tam ute, får faktiskt hålla sig inne idag eftersom hon annars skulle springa runt med stora snöstyltor under hovarna, och vara bambi på hal is. Jag riskerar inte det. Ska istället snart rida henne en sväng ute på vägarna där snön har smält bort. Snön har nu blivit regn, så vi kommer bli lagom blöta... 

Jag har ju inte skrivit om träningen för Linda Heed, så ska väl ta och göra det nu tänkte jag. Första dagen såg det ut såhär: 



Vi började med att galoppera på en stor volt runt bockarna som ni ser till vänster. Sedan la vi till en bock i taget och tillslut red vi på alla fyra. Vi jobbade på galoppen och rytmen, och att få in samma antal galoppsprång mellan dessa bockar. Vi skiftade mellan att rida på 5 galoppsprång och 4 galoppsrång osv. Sedan la vi in hinder efterhand som ni ser på bilden. Red olika linjer och hoppade kombinationer. Vi fick träna på att rida kombination på böjt spår, vilket inte var helt lätt. Vi red snäva svängar in i den böjda kombinationen och träningen handlade mycket om att få med sig hästen, hitta rytmen och hålla koll på inner och yttersida osv. Det var extremt konditionskrävande och Pradus blev ganska fort trött, och jag med eftersom Pradus inte är den mest självgående hästen. Jag fick jobba mycket med snabba korta tempoväxlingar, då Linda tyckte Pradus var alldeles för seg i sin reaktion och en väldigt bekväm häst, vilket jag håller med om. Det blev ibland att Pradus kunde sakta av mellan hindrena och anse sig vara klar, när vi ibland hade några hinder kvar. Linda tyckte jag kunde börja rida lite med rullsporrar, som bara kittlar till lite när hon är påväg att sakta av. Något att prova vid tillfälle, absolut.

På kvällen hade vi en liten ryttarträff tillsammans med Linda. Det var mycket trevligt. Vi pratade lite om träningen och vi hade tillfälle att ställa massa frågot till henne, vilket vi också gjorde. 

Andra dagen fortsatte vi lite med det vi gjorde dagen innan, men ändrade om hindrena litegrann osv. Pradus kändes jättemycket bättre andra dagen. Det kändes att föregående dags nötande och arbete hade gett mycket. Vi fortsatte att jobba med lite bockar i galopp, men la in trav imellan där vi flyttade undan och sedan fattade galopp ur det. Pradus var jättefin och riktigt med på noterna. Vi la till hinder efter hand och hoppade även kombination på böjt spår igen osv. Jättenyttig träning och jag fick med mig mycket, som jag kan jobba vidare på. Ni kommer kunna se vad vi gjorde på filmerna jag lägger upp så fort de laddat klart. Såhär såg det ut dag två: 


Det jag kan konstatera efter den här träningen är att jag måste träna mycket mer kondition, både för mig och Pradus. Av 1 ½ timmes träning så galopperade vi nästan konstant i en timme säkert. Det var väldigt mycket galopparbete och konditionskrävande övningar. Så mera konditionträning kommer det bli!

/ Carolina 







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0